مجله اینترنتی ازدواج و زناشویی

آموزش در ازدواج و زناشویی

مجله اینترنتی ازدواج و زناشویی

آموزش در ازدواج و زناشویی

  • ۰
  • ۰


قدیمی‌ها می‌گویند ازدواج مثل یک هندوانه دربسته است که تا باز نشود معلوم نیست چه در درون دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ازدواج یکی از مهمترین اتفاقات زندگی هر فردی است که تصمیم گیری در مورد آن از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه یک تصمیم غلط می تواند یک ازدواج ناموفق را برای فرد در پی داشته و یک ازدواج ناموفق می تواند مسیر زندگی فرد را تغییر دهد.

در ازدواج موفق معیارهای زیادی باید در نظر گرفته شود تا احتمال شکست در آن کم شود و سالروز ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع) بهانه خوبی شد تا پای صحبت های یکی از جامعه شناسان نشسته و از او در مورد معیارهای یک ازدواج موفق سوال کنیم.

این جامعه شناس ازدواج موفق را ازدواجی دانست که بر پایه هنجارهای جامعه شکل بگیرد.

بهرام نوابی فر با اشاره به اینکه در ازدواج موفق فاکتورهای زیادی باید مد نظر قرار بگیرد گفت: از نظر جامعه شناسی شاید بیش از 30 فاکتور در یک ازدواج موفق دخیل هستند که با در نظر گرفتن این معیارها احتمال شکست در ازدواج کمتر می شود.

زوجین از همه نظر باید به هم نزدیک باشند
نوابی فر با تاکید بر اینکه "هم کفو" بودن زوجین مهمترین معیار برای یک ازدواج موفق است، گفت: منظور از کفویت این است که زوجین از همه نظر به هم نزدیک بوده و از جهات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی، شخصیتی و... فاصله زیادی با هم نداشته باشند.

نوابی فر سپس نزدیک بودن میزان تحصیلات زوجین را یکی از فاکتورهای مهم در یک ازدواج موفق ارزیابی کرد و گفت: این مسئله از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه اگر دو نفر با سطح تحصیلات دور با هم ازدواج کنند نمی‌توانند درک درستی از هم داشته باشند. دنیای این دو با هم فرق دارد و هر کدام از آنها دنیا را با یک دید می نگرند که ممکن است دیگری نتواند هیچ تصوری از آن داشته باشد.

اختلاف سن زوجین زیاد نباشد
وی سپس اختلاف سنی مناسب را یکی دیگر از معیارهای یک ازدواج موفق دانست و گفت: از نظر جامعه شناسی و روانشناسی اختلاف سنی مناسب برای زوجین در یک ازدواج موفق پنج تا هفت سال است و مرد باید بزرگتر باشد.

وی با بیان اینکه هرچه اختلاف سن زوجین کمتر باشد مشکلات کمتری در زندگی زناشویی خواهند داشت، افزود: ازدواج های احساسی ازدواج هایی هستند که زن بیش از پنج سال بزرگتر از مرد است و در اغلب این ازدواج ها زوجین به دنبال مطامع و اهدافی مثل ثروت، زیبایی و... هستند و لذا به ازدواج به دید یک معامله و قرارداد پر سود نگاه می کنند.

نوابی فر افزود: در ازدواج هایی که زوجین اختلاف سنی زیادی داشته و زن بزرگتر از مرد است، علاوه بر مشکلاتی که زن ممکن است در بارداری و یا نقش مادری خود با آنها مواجه باشد، در سنین بالاتر ممکن است مسئله دلزدگی به وجود آید، چراکه به عنوان مثال وقتی زن و مرد 35 و 25 ساله با هم ازدواج می کنند زمانی که در سال های بعد زن سنین 45 سالگی و سنین بزرگسالی، افتادگی و گاه حتی کهولت خود را سپری می کند همسر 35 ساله اش در اوج سال‌های جوانی بوده و در این زمان است که ازدواج احساسی صورت گرفته رخ می نمایاند و چهره خود را در قالب دلزدگی و گاه طلاق عاطفی و حتی در مواردی جدایی و متارکه نشان می دهد.

وی نداشتن تفاوت های مذهبی، اختلاف طبقاتی، اختلاف فرهنگی و... را دیگر فاکتورهای یک ازدواج موفق دانست و گفت: ازدواج موفق زمانی شکل می گیرد که زوجین بیشترین نزدیکی را از جهات مختلف با هم داشته باشند.

نوابی فر در ادامه با بیان اینکه تعاریف دیگران نمی تواند معیار خوبی برای انتخاب همسر باشد، گفت: گاه ممکن است فردی در نقش های فرزندی، دوستی و... فرد موفقی باشد، در حالیکه همان فرد ممکن است نتواند نقش همسری خود را به درستی ایفا کند.

مناسب ترین زمان برای ازدواج سنین جوانی است
وی در ادامه با بیان اینکه از نظر صاحبنظران و بزرگان حوزه جامعه شناسی بهترین و مناسب ترین زمان برای ازدواج سنین جوانی است، گفت: آموزه های دینی نیز این مسئله را تایید می کنند.

نوابی فر ازدواج در سنین جوانی را به خصوص برای خانم ها که مسئله بارداری و نقش مادری برای آنها مطرح است، از اهمیت خاصی برخوردار دانست.

وی با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج در جوامع صنعتی گفت: وجه تمایز بین جوامع سنتی و صنعتی اغلب در سن ازدواج است. به این معنا که در جوامع سنتی ازدواج ها در سنین پایین تر اتفاق می افتند و در جوامع صنعتی به دلیل نوع زندگی و دغدغه های آن ازدواج ها معمولا در سنین بالاتر اتفاق می افتند.

وی با اشاره به اینکه سن ازدواج در جوامع امروزی بالا رفته است، یکی از مهمترین علل این اتفاق را در بالا رفتن سطح تحصیلات، نبود اشتغال و در مجموع آماده نبودن افراد برای تشکیل زندگی مشترک عنوان کرد.

نوابی فر افزود: در جوامع امروزی بیشتر افراد بخاطر اشتغال مناسب به دنبال تحصیلات بالاتر هستند و همین اتفاق در به تاخیر افتادن ازدواج آنها می تواند اثر گذار باشد.

وی با بیان اینکه اکثر افراد تحصیل را مانعی برای ازدواج کردن می دانند و ترجیح می دهند ازدواج خود را تا زمان اتمام تحصیلات خود و پیدا کردن شغل مناسب به تاخیر بیاندازند، افزود: ازدواج به شرایطی نیاز دارد و فراهم نمودن شرایط و امکانات می تواند ازدواج را تا پایان تحصیلات و یافتن شغل مناسب به تاخیر بیاندازد.

این جامعه شناس در ادامه از بالا رفتن سطح توقعات افراد به عنوان یکی دیگر از فاکتور های مهم در بالا رفتن سن ازدواج یاد کرد و گفت: با بالا رفتن سن، سطح خواسته ها و توقعات افراد بالا رفته و معیار و ملاک های بیشتری را برای ازدواج خود در نظر می گیرند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دلایل زیادی برای بالا رفتن سن ازدواج وجود دارد، گفت: اگرچه این دلایل اجتناب ناپذیر هستند، اما با برنامه ریزی درست خانواده ها و نهادهای دولتی و غیردولتی می توان این مسئله را حدود زیادی تعدیل کرد.

آشنایی قبل از ازدواج نباید هنجارهای جامعه را زیر سوال ببرد
این جامعه شناس در ادامه در خصوص اهمیت آشنایی قبل از ازدواج در شکل گیری یک ازدواج موفق گفت: ازدواج موفق زمانی شکل خواهد گرفت که زوجین اطلاعات لازم در مورد یکدیگر را داشته باشند. البته این آشنایی باید بگونه ای باشد که ارزش ها و هنجار های جامعه را زیر سوال نبرد.

وی ازدواج موفق را ازدواجی دانست که بر پایه هنجارهای جامعه شکل بگیرد و با تاکید بر اینکه رفتارهای غیر معقول، غیر ارزشی، غیر عقلانی و غیر مشروع در آشنایی قبل از ازدواج از نظر عقلی، ارزشی، اجتماعی و هنجاری مطرود است، گفت: این رفتار ها می تواند در ایجاد کم اعتمادی و بی اعتمادی در زوجین نسبت به هم بعد از ازدواج موثر باشد و گاه حتی یک ازدواج را محکوم به شکست کند.

زندگی منتهی شده به طلاق یک زندگی شکست خورده است
وی در ادامه با تاکید بر اینکه ازدواج ناموفق یک شکست بزرگ در زندگی فرد است، گفت: درست است که در جامعه امروز طلاق گرفتن تا حد زیادی به یک هنجار قابل قبول تبدیل شده و دیگر آن قبح گذشته را ندارد، اما این بدان معنا نیست که طلاق گرفتن یک امر خوب تلقی شود و موفقیت فرد را نشان دهد، چراکه در هر حال زندگی منتهی شده به طلاق یک زندگی شکست خورده است.

وی افزود: طلاق در جامعه امروز به یک هنجار قابل قبول تبدیل شده که در حد معقول آن ارزش های جامعه زیر سوال نمی برد.

منبع
  • ۹۷/۱۰/۱۹
  • مریم توکلی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی